رادیولوژی دندان

امروزه رادیولوژی دندان ها بسیار رایج شده است ؛ علت آن هم برای تشخیص بهتر و دقیق تر دندان ها و دهان می باشد . خصوصا دندانپزشکان و جراحان فک و دهان و غیره بسیار نیاز دارند . در ضمن برای تعیین برنامه های درمانی ، ساخت دندان مصنوعی ، تهیه بریس های ارتودنسی ، کشیدن دندان و کاشت دندان یا ایمپلنت دندان استفاده می شود .

تقریبا همه به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده اند و تجربه عکس گرفتن از دندان هایشان را هم دارند . معمولا در یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی ، رشته های دیگری از جمله پرتو نگاری یا رادیولوژی دندان برای کمک به تشخیص بیماری و یا آسیب دندان نیز دیده می شود . عکس های رادیولوژی معمولا برای تعیین وجود هر گونه حفره ای در دندان یا وسعت آن ، کرم های خوردگی های دندان و غیره استفاده می شوند .

در عکسی که با رادیولوژی دندان تولید می شود ، پوسیدگی ها به طور معمول دیده نمی شوند . معمولا به زیر پرکردگی دندان یا بین دندان ها چون می باشند، در حالت عادی دیده نمی شوند . همچنین با عکس دندان می توان عفونت های احتمالی که ممکن است در ریشه دندان باشد ، و شدت عفونت را بررسی کرد.

همچنین برای کودکانی که دندان هایشان هنوز از لثه خارج نشده اند، از رادیولوژی دندان استفاده می شود. در واقع دندانپزشک از این طریق می تواند فضای کافی که برای خروج و رشد طبیعی دندان ها کافی می باشد، یا نمی باشد، استفاده می کند. برای بزرگسالان هم برای دیدن دندان های عقل نهفته استفاده می شود. دندان عقل نهفته ممکن است لازم باشد تا قبل از ایجاد مشکلی کشیده شود، به همین دلیل برای اطمینان رادیولوژی دندان تجویز می شود.

با تصاویری که از رادیولوژی دندان ها به دست می آید، می توان به بررسی پوسیدگی های دندانی که با چشم به طور معمول دیده نمی شوند، پرداخت.

در ضمن با همین عکس های دندان می توان عفونت هایی که شاید در ریشه دندان می باشند، تشخیص داد.

حتی در صورت وجود آبسه دندان یا هر گونه آسیب جدی به ریشه دندان یا کیست دندان می توان با رادیوگرافی ساده دندان آن ها را در عکس دید.

رادیولوژی دندان

تشخیص اختلالات فکی با رادیولوژی

در تشخیص اختلالات فکی یا TMJ از تصویربرداری ام آر آی استفاده می شود. به توصیه دندانپزشک از وضعیت باز و بسته دهان بیمار تصویربرداری می شود. در نتیجه دندانپزشک بهتر می تواند به بررسی فکین و مشکلات فکی بپردازد و تشخیص درست بدهد. در نتیجه درمان درست تری هم در پیش گرفته خواهد شد.

موقعیت هایی ممکن است پیش بیاید که نیاز شدیدی به اشعه ایکس یا رادیولوژی دندان باشد :

رشد دندان های دائمی

در کودکان، رادیولوژی بسیار مهم است تا اینکه اگر کودکی دندانش زود افتاد، اقدامات به موقع و سریعی صورت گیرد.

در صورتی که رادیولوژی دندان های دائمی هم صورت گیرد، باید برنامه ای برای روند رشد آن ها در نظر داشت.

مثلا در صورتی که نیاز به کشیدن دندان بود، یک روش سالم برای رشد دندان دائمی به کار گرفته شود.

رشد دندان های عقل

رادیولوژی سالانه به دندانپزشک کمک می کند تا رشد دندان های عقل بررسی شود.

با شناخت چگونگی شکل گیری آن ها، می توان تعیین که آیا دندان های عقل مشکلی ندارند یا نیاز به جراحی دارند یا خیر.

رادیولوژی همچنین نشان می دهد که فضای کافی در دهان برای دندان های عقل می باشد یا خیر.

پوسیدگی ها

پوسیدگی دندان، که در نهایت باعث سوراخ شدن دندان می شود، نمی تواند همیشه با چشم دیده شود.

پس برای اطمینان از پوسیدگی های بین دندانی، نیاز به رادیولوژی دندان می باشد.

پوسیدگی زیر پرکردگی ها

در صورتی که کار ترمیمی دندان انجام داده اید، ممکن است پوسیدگی زیر پرکردگی ها یا روکش ها شکل بگیرد.

بدون رادیولوژی، مشکلاتی اغلب بدون تشخیص می مانند، تا زمانی که منجر به درد شوند.

درمان پوسیدگی های زودرس کمک می کند تا مشکلات بدتری پیش نیاید.

بیماری لثه

ممکن است با تحلیل لثه که به همراه بیماری لثه می باشد، بدون عکسبرداری تشخیص داده شود.

اما در مراحل پیشرفته تر بیماری، استخوان در لثه از بین می رود. این مورد غیرقابل تشخیص با چشم است، پس نیاز به رادیولوژی برای به کار گیری درمان بهتر می باشد.

ناهنجاری های استخوان یا دندان

استخوان زیر لثه که از چشم پنهان است، می تواند ناهنجاری های خطرناکی به دنبال داشته باشد.

این ناهنجاری ها در نتیجه عفونت می توانند به وجود بیایند که دردهای شدیدی به دنبال دارند.

با رادیولوژی دندان می توان به تشخیص تغییرات استخوان یا کانال ریشه دندان پرداخت.

آبسه

آبسه دندان که عفونت داخل ریشه دندان یا بین لثه و دندان می باشد.

زمانی که عفونت شروع می شود، باکتری از دندان می تواند به لثه ها و گونه ها برسد، سپس زیر زبان، داخل گلو، یا حتی به استخوان فک.

چنین شرایطی اغلب خیلی دردناک است اما گاهی اوقات هم بدون درد به وجود می آید.

به خاطر همین با رادیولوژی دندان می توان به این شرایط مثلا آبسه های نهفته کمک کرد و درمان را تا قبل از شیوع عفونت در بدن شروع کرد.

کیست و تومورها

این ناهنجاری های پیشرفته یا درد دارند یا ندارند.

اغلب هم با چشم دیده نمی شوند و داخل فک شکل می گیرند. با عکسبرداری دندان فقط می توان آن ها را دید.

با تشخیص زودرس می توان به درمان هرچه سریعتر آن پرداخت.